Project Description

Beglomeg

Foto: Per Heimly

Beglomeg kommer endelig tilbake til Audunbakken! Da denne flotte gjengen spilte på Audunbakken i 2013 hadde de ennå ikke gitt ut debutalbumet sitt, noe som betyr at de denne gangen har med seg hele to prisbelønte album i bagasjen. Beglomeg er et orkester du drømmer om, som formidler håp og kjærlighet og som skaper gnisten du trenger på den ofte så kronglete veien videre. Det finnes ingen maken til Beglomeg. Det skal bli veldig fint å få de tilbake på scenen på Audunbakken – for som liveband er de en fest. Det er rett og slett befriende å se denne gjengen på en scene. Beglomeg er annerledes og det er Audunbakken også – perfekt match!

Debutalbumet Eurokrjem fikk spellemannsprisen i klassen rock, Natt&Dags rikspris for årets plate og Morgenbladets Den Gylne L for beste linernotes. Beglomegs andre album Elske Live Fantastiskt ble sluppet i november 2019 og mottok svært god respons fra pressen, blant annet terningkast 5 i Aftenposten og Klassekampen. Etter dette har de gjort to utsolgte konserter på Henie Onstads Kunstsenter og på Ingensteds i Oslo. Konserten på Henie Onstad vant Osloprisen for årets live. Albumet ble også nominert til Subjektprisen som årets musikkutgivelse.

Fra Audun Vinger sin årsoppsummering i Dagens Næringsliv (Jan. 2020):

…albumet «Elske livet fantastiskt» med den spellemannvinnende gruppen Beglomeg, anført av poeten Raymond T. Hauger fra Kongsvinger. Musikken deres slekter parallelt til tysk tv-musikk fra 70-årene, Åge & Sambandet, sen Pink Floyd, postpunk, Kim Larsen, Lower East Side-funk, og en god doseOL på Lillehammer i 1994. Kjærligheten og Håpet er størrelsene som blir deklamert av Hauger på utstudert riksmål, men selv om man flere ganger kan trekke på smilebåndet over innfallene og pompøsitetens veldige vingespenn, er det en ærlighet og ektefølt vilje
her som gjør «Elske livet fantastiskt» til et naturlig soundtrack til kongens tale.

Fra Ando Woltmann sin anmeldelse fra Beglomegs konsert på Henie Onstad Kunstsenter (2019) :

Med tretten musikere på scenen ble konserten en triumf for kjærligheten, samværet og, ja, kunsten selv. Bandet skrev seg sømløst inn i den lange historien for avantgardemusikk på Høvikodden, med vibber det er lenge siden jeg har opplevd på konsert. De er delvis musikalske genier, dels spilloppmakere og dels skolerevyband. Men det er på en skole jeg vil søke på igjen.